Jensen yoga logo med håndtegnet lotus blomst

Enetimer i yoga: En metode til at zoome ind

Sussie Jensen • 3. februar 2024

Hvad kan man egentlig bruge enetimer i yoga til?

Jeg oplever to ting, som jeg gerne vil skrive ud fra her:


1)   Undren sig over hvorfor man vælger at tage en enetime i yoga når man kan gå på et hold – til langt færre penge. Og er det ikke ”for meget” med al den opmærksomhed, når man er helet alene med underviseren?

2)   At flere end jeg har oplevet tidligere vælger enetimer – enkelte gange, et intensivt forløb en periode, som en regelmæssig ting med et hvilket som helst interval der passer den enkelte.


Først et par cases som jeg har arbejdet med det seneste år:


Kvinde i 80´erne, kommer med senfølger efter en voldsom hjernerystelse/piskesmæld. Lægerne kan ikke gøre andet end at give smertestillende, som ikke virker. Symptomer: smerter og spændinger i hoved, nakke og hals, en hørbar knagen i kraniet, skævhed i hovedet, svimmelhed…

Hun har god erfaring med yoga, men kan ikke overskue at gå på et hold som hun har det. Vi arbejder på mange måder: En lang række små, lette øvelser som stimulerer vagusnerven, og som blidt løsner spændinger i hovedet og omkring nakke og hals. Åndedrætsøvelser, visualiseringer og dyb hvile i en restorativ stilling. Hands-on på hovedbund, ører, nakke og hals virker velgørende. Allerede efter 3 gange med en uges mellemrum mærker hun en tydelig bedring. Hun fortsætter hver 14. dag.


Kvinde i 30´erne, kommer med akut stress, som har været så kraftig at hjertet har taget skade. Måske varigt, ifølge lægerne. Symptomerne er bl.a. hjertebanken som ofte mærkes i det meste af kroppen. Hun må ikke få pulsen op, så vi arbejder utrolig forsigtigt med åndedræt, visualiseringer og klangafspænding = klangskåle omkring og på kroppen, mens hun ligger afslappet i en restorativ stilling. Efter første gang mærker hun at det får pulsen ned, og at virkningen holder i flere dage. Hun kommer hver uge.


Kvinde i 70´erne, er kommet ugentligt gennem længere perioder. Har en generel mental uro, mange indre spændinger. Er i fin fysisk form, men har et spændingsmønster i kroppen, som vi hver gang løsner med vedvarende stræk og fascia-release på bolde og ruller. Vi arbejder med en fysisk del først, gerne indeholdende store yogastillinger. God tid til restorative stillinger med klangafspænding. Vi bruger 90 minutter hver gang. Hun oplever at blive ”holdt ved lige” og at komme hjem til sig selv hver gang.


Kvinde i 70´erne, kommer ca. hver 6. uge. Hun har en stærk og vedholdende hjemmepraksis med fokus på den spirituelle del af yogaen. I timerne arbejder vi med at tune hende praksis, vi tilføjer nye øvelser og arbejder med kroppen. De fysiske øvelser smelter sammen med den spirituelle del for hende. Før hver gang får jeg en ret udførlig ”ønskeseddel”.


Kvinde i 60´erne, kommer en gang månedligt. Hun har senfølger efter et fald som medførte et brud i lænden. Hun er helet fint, men har en følelse af at være skæv og stiv i kroppen, hvilket også er synligt. Vi arbejder med målrettede stræk og fascia-release efterfulgt af klangafspænding. Hver gang tilføjes et par øvelser til at bruge hjemme.


Dette er kun et udpluk. Jeg har ofte mennesker med stress, angst, smerter som kan handle om sygdomme (fx gigt), skader eller spændinger. Yogaens teknikker er en meget stor værktøjskasse, og jeg bruger af alt hvad jeg har lært på min uddannelse i Dansk yoga, suppleret med de øvrige uddannelser jeg har taget gennem årene. Enkelte gange må jeg sende en elev videre – specielt hvis der er behov for psykoterapi, hvilket jeg ikke er uddannet i. Men i enetimerne indgår samtale som en naturlig del til både at afklare hvordan vi skal arbejde, og til fx en dialog ud fra et emne fra yogafilosofiens forklaringsmodeller. Jeg har en håndfuld terapeuter og kropsbehandlere i netværket, som jeg gerne henviser til efter behov.


På yogaholdene kommer vi langt. Jeg underviser helst så holistisk som muligt, det vil sige at jeg hver gang prøver at komme ud i alle leddenes yderstillinger i de små opvarmningsøvelser, og at nå gennem alle yogaens bevægeprincipper i de klassiske yogaøvelser, og at arbejde med åndedrættet på mange måder. På den måde bliver både krop, nervesystem og sind nået, og forskellen fra man kommer til man går igen er både mærkbar og synlig!


I enetimerne kan vi zoome yderligere ind på den enkelte, og det kan give et tiltrængt skub ud af en fastlåst tilstand, så der kommer bevægelse både i krop og sind. Det er umådelig tilfredsstillende og meningsfuldt at arbejde på begge måder.


Del med verden på disse medier

Sommerfuglen bagfra
Af Sussie Jensen 3. februar 2024
Denne lille artikel kommer slet ikke fyldestgørende rundt om hvorfor og hvordan yoga virker, men berører blot få af de emner jeg er optaget af lige for øjeblikket. Du har måske læst og hørt alle de gode forklaringer fra yogabøgerne, som nemt kommer til at blafre lidt i flammen fra usikkerhedens lys: energi frisættes, blokeringer løsnes, der kommer mere blod til hjernen (hvilket kroppen heldigvis selv sørger for at der ikke gør), skjoldbruskkirtlen stimuleres i skulderstand osv. Og noget kan virke som tom eftersnak, man kommer til at overtage forklaringer fra andre, selvom man egentlig ikke er sikker på sandhedsværdien. Jeg kan godt lide at tænke lidt i kasser her, for jeg forholder mig forskelligt alt efter om jeg tager de vestlige eller østlige briller på. Set fra yogaens eget perspektiv, som jo bl.a. omfatter sundhedssystemet Ayurveda, handler yogaens virkninger i høj grad om energi – prana. Om at få åbnet de blokeringer der måtte være i energibanerne - nadierne, så pranaen kan komme til at flyde og fordele sig frit og hensigtsmæssigt. Blokeringer ses her som begyndelse på sygdom. Al traditionel yoga arbejder på at løsne blokeringer, så ofte interesserer de gamle kilder sig ikke kun for den mere anatomiske verden. Man kan sige at østens perspektiv på sundhed langt hen ad vejen både rummer pranamaya kosha – vores energihylster – og annamaya kosha – fødehylstret, den fysiske krop. Vestens perspektiv har oftest kun blik for annamaya kosha, og måske efterhånden også manomaya – sindet. (Hvis du ikke kender til læren om koshaer, så spring let over her - det kræver en længere forklaring). For mig giver begge perspektiver dyb mening. Jeg kan selv tydeligt mærke et energiskift fra jeg lægger mig på måtten og til jeg rejser mig igen. Ligesom det er ret tydeligt at se på ens elever at de er synligt forandrede på vej ud af yogasalen. Set gennem de vestlige briller Det meste yoga virker ind på vagusnerven, den 10. kranienerve, og nogle af de ældgamle dybe teknikker rammer endda denne nerve særdeles præcist. Det er særligt gået op for mig på nogle af de kurser om vagusnerven jeg har deltaget i, hvor de små fine øvelser vi har lært, næsten alle har et modsvar i traditionelle yogapraksisser. De gamle indere har ganske givet ikke kendt til vagusnervens eksistens på det fysiske plan, men de har ved at praktisere vedholdende, erfaret hvad der virkede ind på krop og sind, og dette har de så finjusteret op gennem de flere tusind år yoga har eksisteret. Hjernens standardtilstand Mange af yogaens teknikker virker også ind på det neuropsykologerne kalder ”the default mode network”. Jeg har mødt det i to forskellige sammenhænge: på et seminar om traumer med oplæg af en række spændende fagfolk, og på et kursus om yoga og søvn med den amerikanske søvnforsker og yogalærer Roger Cole. De forklarer det en smule forskelligt, og hvis du søger på nettet, vil du kunne møde flere ikke helt samstemmende udlægninger. Det man arbejder ud fra, er at hjernen har en standardindstilling, den søger tilbage til, når den ikke bliver bedt om andet. Og denne indstilling bunder – som så meget andet i hjernen – i de livsvilkår vi var underlagt i stenalderen, hvor det gjaldt om at få benene på nakken og komme væk i en fart, når der var fare på færde. Så vi er altid klar til at scanne omgivelserne for mulige trusler, baseret på vores erfaringer og minder. Det medfører at vi automatisk befinder os i fortiden (vi grubler over det der gik galt) eller fremtiden (vi frygter det der kan gå galt). Det er vores natur. Roger Cole siger at vi helt enkelt oftest befinder os enten i fortid eller fremtid, hvis vi ikke gør noget aktivt for at komme tilstede. Så vi skal helt bevidst vælge at gøre noget andet for at komme ud af denne tilstand, og her er yoga jo fyldt med muligheder: Vi kan fokusere på åndedrættet i stedet for at lade os oversvømme af tanker og grublerier. Vi kan simpelthen lave yogastillinger med fuldt fokus. Meditere, følge en afspænding, ligge i en restorativ stilling og trække vejret roligt – eller lave en serie af yinstillinger. En hurtig lille opgave: Du må tænke på lige hvad du vil - undtagen fortid eller fremtid! Prøv selv! Søvn I forhold til søvnforstyrrelser, fremfører Roger Cole at man ganske enkelt ikke kan komme direkte fra hjernens standardtilstand og ind i søvn, hvis man er vågnet op og ligger og grubler. Man er nødt til at vælge at bringe sig ud af tilstanden og ind i NU, og han foreslår åndedræt med tælling, kropsscanninger osv. Alt det vi har i værktøjskassen fra yoga og mindfulness. Efter kurset prøvede jeg at sætte meget bevidst ind, når jeg vågner midt om natten. Når man begynder at lægge mærke til det er det utroligt at hjernen nærmest er i gang inden man vågner op. Og det kræver en meget bevidst beslutning at komme ud af automatikken. Jeg bruger åndedræt med tælling, tapping (fra tankefelt-terapi) små vagusøvelser m.m. Og det hjælper mig. Roger Cole understreger at et åndedræt med tællingen ”ånd ind på 4, hold på 7, ånd ud på 8” er godt – men man skal nøjes med 3 runder. Derefter kan man komme til at aktivere hjernen. Det gælder muligvis også andre talte åndedræt, hvor man jo griber ind i den naturlige rytme. Ikke sovende hvilende tilstand Noget andet der forskes i, er en tilstand kaldet ”non sleep deep rest”, hvor et forskerhold på Stanford University har arbejdet med at bringe forsøgspersoner i en tilstand af dyb hvile, hvor de ikke sover. Her kan man dels aflære uhensigtsmæssige mønstre, og dels indlære nye. På Youtube findes der en række spændende film fra Dr. Andrew Huberman - nogle er meget lange, men der findes også kortere introduktioner man lige kan prøve. Og handler såvel restorativ yoga som Yoga Nidra ikke netop om at bringe os i ”ikke sovende, dybt hvilende tilstande”? Når det altså lykkes ikke at falde i dyb søvn! Yoga Nidra er faktisk opstået, da Swami Satyananda opdagede at han under søvn havde lært indviklede remser på sanskrit udenad. Nogle af dem der har forsket i Yoga Nidra med scanninger o.s.v., har konstateret at hjernebølgerne i de allerdybeste faser af Yoga Nidra kommer helt ned på det langsomme deltaniveau. Det havde man før ellers kun kunnet måle på mennesker der lå i kunstigt koma. Bindevæv Og så er der selvfølgelig bindevævet, vores fascia, som der fortsat forskes i på højtryk. Videnskaben er formentlig ikke særlig langt med at afdække hvad denne struktur i kroppen betyder, men bare det vi ved nu er omfattende. Yinyogaen har sammen med Anatomy Trains (Tom Myers) gjort os meget klogere på hvor omfattende betydning bindevævets tilstand har på vores helbred og velbefindende. Og den viden bidrager med endnu en forklaring på yogaens velgørende og til tider ligefrem helbredende virkninger. Jeg vil sluttelig citere én af mine lærere, kære, kloge Anna Helene Kalizan: ”Så længe man har en krop kommer man ikke til at kede sig”. Så sandt! Kilder: Kamini Desai: Yoga Nidra (bog på engelsk) Roger Cole, online kursus om yoga og søvn Anders Sørensen, indlæg på konference om traumer, Fredericia 2023 Youtubevideoer fra Hubermann Lab om non sleep - deep rest Desuden kan jeg anbefale et par lidt nørdede bøger: Mary Flaherty: ”Does Yoga Work?” answers from science Timothy McCall: "Yoga as medicine"
Hovedstand
Af Sussie Jensen 3. februar 2024
Når vi underviser yogalærere, kommer vi ikke udenom at tale om betydningen af at have en vedvarende yogapraksis selv. På egen måtte, og IKKE (kun) mens man underviser. Jeg er selv uddannet til at diktere skarpt og præcist, så jeg kan nøjes med at antyde øvelserne, eller af og til vise en enkelt øvelse når ord ikke slår til. I mange yogaformer er læreren selv med hele tiden. Det kan virke fint, men sommetider kommer man ud for en lærer, som er så optaget af sin egen yoga at vedkommende end ikke ser ud i rummet. Jeg har som det mest ekstreme prøvet at blive undervist af en lærer, som havde lukkede øjne, mens hun selv lavede sine flows. Jeg følte mig bogstaveligt talt ikke set. Som lærer skal man passe på sig selv. Både fysisk, ved ikke at slide for hårdt på kroppen, og energimæssigt ved at undervise fra det "rigtige sted". Ikke bruge for meget af sin egen energi. Der sker bedst når man har en vedvarende egen praksis, hvor man holder sig i kontakt med sin essens. Hvilket kan lyde luftigt, men som peger på selve kernen i yoga: Jeg er ikke KUN mit lille individuelle jeg = krop, sind, identitet med alt hvad det indebærer, men dette indgår i essensen, det store SELV som er vores fællesmængde, havet som dråben er indeholdt i. Når jeg laver yoga selv oplever jeg næsten altid at lære noget nyt. Det kan være en gammel traver af en øvelse, som jeg har fået et nyt twist på fra en anden underviser, og det giver en ny forståelse!  Eller jeg mærker bare min krop på en ny måde, en dag hvor jeg måske er ekstra nærværende, og i stand til at sanse kroppen indefra. Disse oplevelser bliver til erfaringer, som lagrer sig i nervesystemet (og sommetider i notesbogen)... så jeg kan bruge af dem i min undervisning. Det er mageløst, og det er jo til gavn for både mig selv og dem jeg underviser!
Share by: